Listy do Siedmiu Kościołów w przekładzie księdza Seweryna Kowalskiego

Od dawna głoszę tezę, że Apokalipsa Świętego Jana Apostoła jest przede wszystkim księgą mistyczną, a dopiero w dalszej kolejności eschatologiczną. Jednym z tekstów, który mnie w tym przekonaniu ukształtował był przekład Nowego Testamentu dokonany przez księdza Seweryna Kowalskiego. W tym przekładzie w Apokalipsie kilkakrotnie pojawia się wezwanie „wejdź w siebie” w tym trzy razy w Listach do Siedmiu Kościołów, które są najbardziej mistyczną częścią tej księgi. W moim odczuciu są one skierowane do każdego chrześcijanina z osobna, a nie tylko do owych siedmiu Kościołów i są wezwaniem do wejścia w mistyczną głębię. Podkreśla to siedem błogosławieństw dla Zwycięzcy, kończących każdy list, ewidentnie zwiastujących przebóstwienie. Sformułowanie „wejdź w siebie” i towarzyszące mu „przebudź się” i „nie lękaj się” podkreślają mistyczny charakter tego tekstu. Dlatego pragnę zaprezentować odnośny fragment przekładu.

2:1
Aniołowi gminy efeskiej napisz: Tak mówi ten, który trzyma siedem gwiazd w swej prawicy, który przechadza się pośród siedmiu złotych świeczników:
2:2
Znam uczynki twoje, twoje trudy i twoją wytrwałość. Wiem, że nie możesz ścierpieć złych i że tych, którzy się podają za apostołów, a nimi nie są, wystawiłeś na próbę i stwierdziłeś, że są kłamcami.
2:3
Masz także cierpliwość, cierpiałeś dla imienia mojego i nie ustałeś.
2:4
Lecz mam ci za złe, żeś odstąpił od swej pierwotnej miłości.
2:5
Pomnij, z jakiej to wysokości spadłeś! Wejdź w siebie i spełniaj takie uczynki jak dawniej. W przeciwnym razie nawiedzę cię i usunę twój świecznik z jego miejsca, jeżeli się nie odmienisz.
2:6
Lecz przemawia za tobą to, że nienawidzisz czynów nikolaitów, których ja również nienawidzę.
2:7
Kto ma uszy, niechaj ducha, co mówi Duch do gmin. Zwycięzcy dam jeść z drzewa żywota które jest w raju Boga [mego].
2:8
Aniołowi gminy smyrneńskiej napisz: To mówi Pierwszy i Ostatni, który był umarł i znów powrócił do życia:
2:9
Znam ucisk twój i ubóstwo twoje. Lecz jesteś bogaty. Wiem też, że jesteś znieważany przez tych, którzy twierdzą, że są żydami, a nimi nie są, lecz są zbiorowiskiem szatańskim.
2:10
Nie lękaj się cierpień, które cię jeszcze czekają. Oto diabeł wtrąci niektórych z was do więzienia, aby wystawić was na próbę. I będziecie w udręce przez dziesięć dni. Bądź wierny aż do śmierci, a dam ci wieniec żywota.
2:11
Kto ma uszy, niechaj słucha, co mówi Duch do gmin. Kto zwycięży, nie ucierpi od drugiej śmierci.
2:12
Aniołowi gminy pergamońskiej napisz: To mówi ten, który jest uzbrojony w ostry miecz obosieczny:
2:13
Wiem, gdzie mieszkasz – tam, gdzie wznosi się tron szatana. Lecz ty trzymasz się mocno imienia mego i nie zaparłeś się wiary we mnie, nawet w owych dniach, kiedy mój wierny świadek Antypas poniósł śmierć u was, gdzie znajduje się siedziba szatana.
2:14
Ale mam nieco przeciwko tobie: Masz tam zwolenni­ków nauki Balaama. Ten poradził Balakowi, żeby zarzucił sidła na synów Izraela i skłonił ich do spożywania mięsa ofiarowanego bałwanom oraz do rozpusty.
2:15
A ty masz także ludzi, którzy w podobny sposób stali się zwolennikami nauki nikolaitów.
2:16
Wejdź zatem w siebie! W przeciwnym razie nawiedzę cię wkrótce i walczyć będę z nimi mieczem ust moich.
2:17
Kto ma uszy, niechaj słucha, co mówi Duch do gmin. Zwycięzcy dam mannę ukrytą i kamyk biały. Na kamyku wypisane jest nowe imię, które zna tylko ten, kto je otrzymuje.
2:18
Aniołowi gminy w Tiatyrze napisz: To mówi Syn Boży, który ma oczy jak płomień ognia, a nogi jego podobne do spiżu:
2:19
Znam uczynki twoje, miłość twoją, wiarę, usłużność i wytrwałość twoją oraz twe ostatnie uczynki, które są liczniejsze od pierwszych.
2:20
Lecz mam przeciwko tobie to, że godzisz się na postępowanie niewiasty Jezabel, która podaje się za prorokinię i która przez swe zwodnicze nauki nakłania sługi moje do nieczystości i do spożywania mięsa z ofiar składanych bożkom.
2:21
Wyznaczyłem jej czas na pokutę, lecz ona nie chce odwrócić się od swego nierządu.
2:22
Oto powalę ją na łoże boleści. I sprawię, że na tych, którzy z nią nierząd uprawiają, spadnie wielka udręka, jeżeli nie odwrócą się od jej sposobu życia.
2:23
Dzieci jej porażę gwałtowną śmiercią. A wtedy wszystkie gminy poznają, że to ja badam wnętrze i serca. Każdemu z was odpłacę według uczynków jego.
2:24
A wam, pozostałym mieszkańcom Tiatyry, którzy nie przyjmujecie tej nauki i nie znacie – według ich określenia – głębin szatana, powiadam Nie nakładam na was żadnego innego ciężaru.
2:25
Zachowujcie tylko pilnie to, co macie, aż ja nadejdę.
2:26
Kto zwycięży i aż do końca czynić będzie to, co nakazuję, temu dam władzę nad narodami.
2:27
Będzie nimi rządził żelaznym berłem i zostaną skruszone jak naczynia garncarskie (por. Ps 2, 9).
2:28
Taką władzę otrzymałem od Ojca mego. I dam mu gwiazdę poranną.
2:29
Kto ma uszy, niechaj słucha, co mówi Duch do gmin.
3:1
Aniołowi gminy sardyjskiej napisz: To mówi ten, który ma siedem duchów Bożych i siedem gwiazd: Znam uczynki twoje. Mówią o tobie, że żyjesz, a przecież w śmierci pogrążony jesteś.
3:2
Przebudź się! Utwierdź, co jeszcze pozostało, ale już zamiera. Bo nie widzę, żeby twe uczynki miały prawdziwą wartość w oczach Boga mojego.
3:3
Wspomnij więc na naukę, którą otrzymałeś i usłyszałeś. Zachowuj ją i nawróć się! Lecz jeżeli się nie ockniesz, przyjdę [do ciebie] jak złodziej, a nie będziesz wiedział, o której godzinie cię nawiedzę.
3:4
Masz jednak w Sardes jeszcze kilka dusz, które nie skalały szat swoich. Ci będą ze mną szli w lśniących szatach, gdyż godni są tego.
3:5
Kto zwycięży, zostanie przyobleczony w białe szaty, a ja nie wymażę imienia jego z księgi żywota, lecz wyznam imię jego przed moim Ojcem i przed aniołami jego.
3:6
Kto ma uszy, niechaj słucha, co mówi Duch do gmin.
3:7
Aniołowi gminy filadelfijskiej napisz: To mówi Święty i Prawdziwy, który posiada klucz Dawida i który otwiera, a nikt zamknąć nie może, i zamyka, a nikt otworzyć nie może:
3:8
Znam uczynki twoje. Oto zostawiłem przed tobą drzwi otwarte, których nikt zamknąć nie zdoła. Bo choć niewielką masz siłę, zachowałeś jednak słowo moje i nie zaparłeś się imienia mego.
3:9
Oto daruję ci dusze z Synagogi, ludzi, którzy twierdzą, że są żydami, a nimi nie są, lecz są kłamcami. Oto sprawię, że przyjdą, do stóp ci padną i poznają, że umiłowałem cię.
3:10
Ponieważ zachowałeś to, co powiedziałem o wyczekiwaniu na mnie, więc i ja uchowam cię przed godziną pokuszenia, która przyjdzie na cały świat, aby wystawić na próbę mieszkańców ziemi.
3:11
[Oto] przyjdę rychło. Zachowaj, co masz, ażeby nikt ci nie zabrał wieńca twego.
3:12
Zwycięzcę uczynię kolumną w świątyni Boga mojego; i nigdy z niej już usunięty nie będzie. Wypiszę na niej imię Boga mojego oraz imię miasta Boga mojego, nowego Jeruzalem, które zstępuje z nieba od Boga mojego; i wypiszę na niej moje nowe imię.
3:13
Kto ma uszy, niechaj słucha, co mówi Duch do gmin.
3:14
Aniołowi gminy laodycejskiej napisz: To mówi ten, który jest Amen, świadek wierny i prawdziwy, który jest początkiem stworzenia Bożego:
3:15
Znam uczynki twoje. Nie jesteś ani zimny, ani gorący. Bodajbyś był zimny albo gorący!
3:16
Ale że letni jesteś, a nie zimny ani gorący, więc pocznę cię wypluwać z ust moich.
3:17
Mawiasz: Jestem bogaty, opływam we wszystko, niczego mi nie trzeba. A nie wiesz, że ty właśnie jesteś nędzny i godny politowania, biedny, ślepy i nagi.
3:18
Radzę ci, kup sobie u mnie złota, w ogniu oczyszczonego, abyś stał się bogaty; i kup białe szaty, abyś się przyodział i aby nie była widoczna sromota twoja i nagość; a także balsamu, aby namaścić swe oczy, byś przejrzał.
3:19
Strofuję i karzę tych, których miłuję. Stań się gorliwy i wejdź w siebie.
3:20
Oto stoję u drzwi i kołaczę. Jeżeli ktoś posłucha głosu mego i otworzy [mi] drzwi, wejdę do niego i będę z nim wieczerzał, a on ze mną.
3:21
Zwycięzcy dozwolę zasiąść ze mną na tronie, tak jak i ja zasiadłem jako zwycięzca wespół z Ojcem moim na tronie jego. Kto ma uszy, niechaj słucha, co mówi Duch do gmin.

Dodaj komentarz

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij