Kościół jako sakrament zbawienia – Yves Congar OP

Okładka książki Kościół jako sakrament zbawienia Yves Congar OP

Niełatwa książka dla laika. Ale temat mnie interesował, więc przeczytałem. Poszukiwałłem w tej książce biblijnych i patrystycznych argumentów za nazwaniem Kościoła sakramentem sensu largo. Niewiele znalazłem. Właściwie tylko to, że święty Augustyn pisał, że jedynym sakramentem w sensie ścisłym jest Chrystus, a że Kościół jest Mistycznym Ciałem Chrystusa toteż i jemu przysługuje tytuł sakramentu. Pierwszym, który wprost nazwał Kościół sakramentem był Ludwik Thomassin (1619-1695). Najmocniejszy i w zasadzie jedyny przekonujący argument znajduje się w wielowiekowym tekście liturgicznym, a mianowicie w jednej z kolekt tradycyjnej litugii Wigilii Paschalnej: Deus incommutabilis virtus et lumen aeternum respice propitius ad totius Ecclesiae tuae mirabile sacramentum et opus salutis humanae perpetuae dispositionis effectu tranquillus operare totiusque mundus experiatur et videat deiecta erigi inveterata renovari et per ipsum redire omnia in integrum a quo sumpsere principium.

48/52/2023

****

Dodaj komentarz

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij